Securitaksen kolme punaista palloa täyttävät 50 vuotta

Ikonisen kolmen punaisen pallon logon - turvallisuuspalveluiden toimittaja Securitaksen tunnuksen - rekisteröinnistä on kulunut 50 vuotta

11 toukokuuta 2023 05:12

Securitaksen ikoninen logo – kolme punaista palloa allaan teksti ”Securitas” – rekisteröitiin Ruotsin Patentti- ja rekisterihallituksessa 11. toukokuuta 1973. Logo oli ollut rekisteröintihetkellä käytössä yrityksellä jo vuodesta 1971 ja nyt rekisteröinti vahvisti siihen Securitaksen omistusoikeuden.

Karl Erik Ekeroth, taiteilija logon takana

Logon on suunnitellut ruotsalainen taiteilija Karl Erik Ekeroth (1931-2019). Ekeroth opiskeli taidehistoriaa, tekstausta ja maalausta Konstfackissa, Ruotsin suurimmassa taiteeseen, käsityöhön ja muotoiluun erikoistuneessa yliopistossa. Hänen ajatuksensa kolmen pallon käytöstä sai alkunsa morsekoodin S-kirjaimesta, joka tunnetaan kansainvälisestä hätäsignaalista SOS.

Pienten kirjainten käyttö logoissa oli tyypillistä 70-luvulla ja Ekeroth käyttikin alkuperäisissä luonnoksissaan vain pieniä kirjaimia luonnostellessaan yrityksen nimeä. Securitaksen silloinen toimitusjohtaja Erik Philip-Sörensen suosi kuitenkin isoja kirjaimia ja Ekeroth suostui tähän vastahakoisesti. Hänen onnistui loppujen lopuksi – taiteellisena vastalauseena – sisällyttää logon tekstiin pieni ”u”. Vuoden 2021 brändiuudistuksen yhteydessä kirjotusmuoto muutettiin ja vain ensimmäinen ”S” päädyttiin kirjoittamaan isolla ja tätä seuraavat kirjaimet pienellä - näin säilytettiin osa Ekerothin taiteellista näkemystä.

Logo on säilynyt muuttumattomana

"Securitaksen visuaalinen ilme on kokenut kaksi suurta uudistusta", sanoo Mauro Silva, Securitas-konsernin brändi- ja markkinointijohtaja. "Kolme punaista palloa ovat kuitenkin pysyneet lähes koskemattomina rekisteröinnin jälkeen. Ne edustavat arvojamme (rehellisyys, valppaus ja avuliaisuus) ja ovat tehokkain tuotemerkkimme voimavara ja erehtymätön tunniste. Helmikuussa Securitas nimettiin maailman 8. arvokkaimmaksi ruotsalaiseksi brändiksi, mikä osoittaa uskollisena perinnöllemme pysymisen voiman.”

Yli 350 000 työntekijää ja miljoonat ihmiset 45 maassa ympäri maailmaa kohtaavat kolme punaista palloa päivittäin. Ne eivät näy ainoastaan Securitaksen toimistorakennuksissa, vaan näkyvät asiakkaiden tiloissa sekä autoissamme ja univormuissamme, saaden työntekijämme ja asiakkaamme tuntemaan ylpeyttä kaikkialla maailmassa. Maailma on muuttunut valtavasti 50 vuodessa, mutta päättäväisyytemme auttaa tekemään maailmastasi turvallisempi paikka pysyy.

"Kolme palloa muistuttavat meitä arvoistamme", sanoo Helena Andreas, Securitas-konsernin johtoryhmän jäsen ja viestintäjohtaja. "Jokaisena päivänä ne auttavat muokkaamaan liiketoimintamme kulttuuria, mikä puolestaan auttaa meitä luomaan pitkäaikaista menestystä tarjoamalla arvoa asiakkaillemme, työtovereillemme ja yhteisöillemme. Tämä sitoutuminen vuosikymmenestä toiseen on se, mikä on tehnyt Securitaksesta maailman johtavan turvallisuusratkaisujen kumppanin, joka olemme tänään."

Tietoa Securitaksesta

Securitas on maailman johtava turvallisuusratkaisujen kumppani, joka auttaa tekemään maailmastasi turvallisemman paikan. Lähes yhdeksän vuosikymmenen syvä kokemus tarkoittaa, että näemme sen, mikä muilta jää huomaamatta. Hyödyntämällä teknologiaa yhteistyössä asiakkaidemme kanssa ja yhdistämällä innovatiivisen ja kokonaisvaltaisen lähestymistavan, muutamme turvallisuusalan toimintaa. 350 000 työntekijän voimin 45 maassa näemme maailman erilaisena ja luomme kestävää arvoa asiakkaillemme suojellen sitä mikä heille on tärkeintä – ihmisiä ja omaisuutta.

• Perustettu vuonna 1934 Helsingborgissa, Ruotsissa.
  • 358 000 työntekijää
  • Toimintaa 45 maassa ympäri maailman
  • Magnus Ahlqvist, Securitas-konsernin toimitusjohtaja

Faktoja

• Securitaksen logoa käytettiin ensimmäisen kerran 27. lokakuuta 1971.
  • Logon on suunnitellut Karl Erik Ekeroth (1931-2019)
  • Logo rekisteröintiin 11. toukokuuta 1973.
  • Ajatus kolmen punaisen pallon käytön takana on morseaakkosten kirjain "S", joka on tunnettu kansainvälisestä hätämerkistä SOS
  • Punainen väri on Pantone 1787C + 1788U, (C 000, M 092, Y 076, K 000).
  • Securitas oli Brand Financen vuoden 2023 raportin mukaan yksi Ruotsin arvokkaimmista ja vahvimmista brändeistä, sijoittuen kymmenen parhaan joukkoon
  • Securitaksen kolme punaista palloa ovat myös osa Securitas Technologyn ja Securitas Healthcaren logoja

Kuvia

1. Karl Erik Ekerothin muotokuva (kuva: yksityinen)