Skip to main content

Noja-työllä on merkitystä

Olemme aktiivisesti mukana yhteiskunnan toiminnassa ja tekemisellämme tulee olla selkeä yhteys liiketoimintaamme. Olemme olleet kauppakeskusten Noja-toiminnassa mukana jo kahdeksan vuotta.

Julkaistu
15 toukokuuta 2024 15:27

”On palkitsevaa kun voi olla avuksi"

Kauppakeskus Triplassa Nojana toimiva Mikko näkee työssään paljon nuorten pahoinvointia, mutta myös muutoksen, kun nuori saa kertoa huolensa ja tulee kuulluksi.
- Luottamuksen rakentaminen nuoriin vaatii aikaa ja pitkäjänteisyyttä. Tarvitaan molemminpuolinen luottamus, että he uskaltavat avautua minulle, Mikko kertoo.

Kauppakeskus Triplassa, Helsingin Pasilassa vuoden 2023 kävijämäärä oli noin 27 miljoonaa. Triplan käytävillä käy siis kuhina ja ihmisvilinässä näkee koko ihmiskirjon. Erityisesti nuoriso viihtyy kauppakeskuksissa, ja siitä idea Nojan perustamiseksi lähtikin.

Noja eli Nuorten oma järjestyksenvalvoja® on kauppakeskuksen järjestyksenvalvoja, jonka Nuorten Palvelu ry on kouluttanut toimimaan nuorten kanssa tuttuina ja turvallisina aikuisina. Työmuodon on kehittänyt Nuorten Palvelu ry yhteistyössä Securitaksen ja Citycon Oyj:n kanssa. Ensimmäinen Noja aloitti kauppakeskus Iso-Omenassa vuonna 2016.

Mikko tapaa työssään paljon erilaisia nuoria, joukossa myös monikulttuurisista taustoista lähtöisin olevia.
- Kohtaan Triplassa paljon eri maista ja kulttuureista tulleita nuoria, mikä on
myös työn rikkaus. Ongelmat voivat olla heillä hyvinkin erilaisia kuin kantasuomalaisilla, mutta kun luottamus on luotu, tulevat he mielellään juttelemaan. Tärkeintä on kuunnella ja neuvoa mahdollisuuksien mukaan, ei tuomita, Mikko korostaa. 

- Ja on palkitsevaa, kun voi olla avuksi, hän lisää. 

Erinomainen viranomaisyhteistyö 

Nojan työhön kuuluu toimiminen osana alueen verkostoja, kuten nuorisotyö, sosiaalitoimi, poliisi ja eri järjestöt, joiden kautta nuorten asioita voidaan edistää yhteistyössä. Kauppakeskuksessa työskentelevät Nojat näkevät paljon hiljaisia signaaleja nuorten elämästä ja näiden tuominen muiden ammattilaisten tietoon edistää nuorten hyvinvointia. Monialaisten ammattilaisten kanssa yhteystyössä saavutetaan vahva yhteisen puuttumisen malli.
- Viranomaisyhteistyö toimii erinomaisesti. Hyvä esimerkki on viime vuodelta.
Yksi nuorisojoukon nuori sai sairauskohtauksen ja paikalle kutsuttiin ambulanssi ja hänet toimitettiin jatkohoitoon. Muu joukko jäi niille sijoilleen järkyttyneinä ja hiljaisina. Huomasin tilanteen purkamisen tarpeen ja hetkessä paikalla oli 5 nuorisotyöntekijää juttelemassa tapahtuneesta nuorten kanssa, Mikko kertaa tilannetta.
- Meillä on nuorisotoimen kanssa nopea ja toimiva WhatsApp -ryhmä, jonka kautta saadaan tarvittaessa apua hyvinkin nopeasti paikalle.

Mikon löytää nyt myös Instagramista @nojamikko

Vuosi sitten Mikko perusti Noja-tehtäväänsä tukemaan Instagram-tilin, jonka löytää nimellä @nojamikko.
- Instagram-tili oli todella postiviinen yllätys. Yhteydenttoja tulee paljon viesti-osioon ja se mahdollistaa nuorten yhteydenoton tulematta paikan päälle. Tapaaminen voidaan sopia etukäteen tarvittaessa Triplaan tai jutella vain viestien välityksellä. Viestien kautta pystyy helpommin puhumaan yksityisesti mieltä painavista asioista, hän toteaa.
Mikko kertoo, että aiheet liittyvät usein varsin raskaisiinkin aiheisiin. On ollut
kaveriin kohdistuvaa väkivallanuhkaa, josta on ollut tarve puhua ja saada apua. Hän nostaa järkyttävimpien tapausten joukkoon yhteydenoton, jossa raiskauksen uhri kertoi kokemastaan ja tarvitsi neuvoa jatkoon. Tällaisissa tilanteissa laajasta nuoriso- ja sosiaalityöverkostosta on iso apu.

- Oma lukunsa ovat ”kauppakeskusasukkaat”, jotka ovat aina paikalla. Kauppakeskus on heidän toinen kotinsa. Tyypillinen tällainen henkilö on yksinäinen, keski-ikäinen mies. Se on surullista, mutta toisaalta, jos he tuntevat olonsa paremmaksi ihmisten, tuntemattomienkin joukossa, on se varmaan yksinäisyyttä parempi, Mikko pohtii.

Noja-toimintaa kauppakeskuksissa jo kahdeksan vuotta

Noja (Nuorten oma järjestyksenvalvoja®) täytti vuonna 2024 kahdeksan
vuotta. Toiminta alkoi pioneerihankkeena tammikuussa 2016 Espoon kauppakeskus Iso Omenassa, jossa ensimmäinen Nojamme Hanna aloitti tehtävässä. Ajatus lähti siitä tarpeesta ja toisaalta mahdollisuudesta, joita nuorten ja vartijoiden kohtaamisissa kaupallisissa tiloissa oli havaittu. Oikeudenmukaisesti, tasa-arvoisesti ja empaattisesti toimiva vartija tai järjestyksenvalvoja luo nuorelle luottamusta aikuisiin ja yleisesti yhteiskuntaan. Parhaimmillaan vartija tai järjestyksenvalvoja voi olla nuoren elämässä turvallinen ja lluotettava aikuinen. 

Noja ei vahdi nuoria normaalia enempää, vaan on heidän saatavillaan turvallisena ja luotettavana aikuisena, joka kuuntelee, tukee ja auttaa tarvittaessa. Pelkkä oleilu kauppakeskuksissa on nuorille kuitenkin edelleen samalla tavalla mahdollista kuin aiemminkin. 

Nuorten kanssa toimimisen lisäksi Noja tekee normaaleja järjestyksenvalvojien tehtäviä osana muuta kauppakeskuksen Securitaksen järjestyksenvalvojien työyhteisöä.

Vuosittaiset Noja-kokoontumset tärkeitä

Nojat kokoontuvat vuosittain Nuorten Palvelu ry:n kutsumana koulutuspäivään, jolloin käydään läpi mennyttä vuotta, mietitään kehitys- tarpeita ja mikä tärkeintä, nähdään muita Nojia ja voidaan jakaa kokemuksia ja parhaita käytäntöjä. 

Triplassa toimii Mikon lisäksi myös toinen Noja.