Skip to main content

Korona-arkea kauppakeskuksessa

Julkaistu
24 tammikuuta 2021 23:00

Terveisiä poikkeuksellisen arjen keskeltä! Olen Juuso Jääskeläinen ja toimin Kampin keskuksen toimeksiannossa kohde-esimiehenä.

Olen työskennellyt Securitaksella jo useamman vuoden erilaisissa monipuolisissa tehtävissä aloittaen aikanaan 24Patrolista, josta siirryin kauppakeskusten kautta 24CityPatroliin ja nyt toista vuotta olen ollut nykyisessä työtehtävässä. Olen Securitas urani aikana panostanut varsinkin ammatilliseen kehittymiseen opiskelemalla työnantajan tarjoamia oppisopimuskoulutuksia. Viimeisten vuosien aikana olen suorittanut turvallisuusalan perustutkinnon, TVEAT:n sekä TEAT:n. Ja nyt aloitin vuoden 2020 alusta liiketalouden tradenomiopinnot täydentämään muita opintojani.

Normipäivä

Nykyisessä työssä vastuulleni kuuluu operatiivisen toiminnan ohjaaminen, henkilöstön perehdytys ja ohjaaminen, avain- ja kulunhallinnan ylläpito, palo- ja pelastuspuolen tehtäviä, asiakaspalvelua, sidosryhmätoimintaa, unohtamatta asiantuntijaroolia turvallisuuteen liittyvissä asioissa ja yhteydenpidossa. Toki myös kentällä työskentely on merkittävä osa arkeani. Eipä työtäni juuri yksitoikkoiseksi voi kuvata missään nimessä.
Pääsääntöisesti työskentelen arkisin toimistotyöaikoina mutta teen säännöllisesti myös viikonloppuvuoroja sekä myöskin ilta- ja yövuoroja. Arkiaamuni ovat hyvinkin rutinoituneita mikä sopiikin itselleni todella hyvin.

Päivän aloitan aina kuuntelemalla ja kyselemällä yövuoron kuulumiset ja ajankohtaiset asiat ja huomiot. Olemma paikalla 24/7, joten lähes aina yölläkin tapahtuu huomioitavia asioita ja yövuorolaiset tekevät havaintoja, jotka voivat mennä meillä päivävuorossa täysin ohi. Vuorojen vaihdon jälkeen käynnistellään päivä erilaisilla määräaikaisilla tehtävillä. Aamun ensimmäisinä tunteina käyn läpi edellisen päivän/päivien raportit, jotka antavat todella hyvän kuvan tapahtumista ja huomioista ja näin olen valmiina viemään tarvittavia asioita eteenpäin.

Tämän jälkeen päivä alkaakin täyttyä juoksevista tehtävistä kuten avain- ja kulunhallintapalveluiden tilauksista, sovituista tapaamisista sekä erilaisista eteen tulevista haasteista.

Koronan vaikutus kauppakeskusmiljööseen

Covid-19:sta johtuen muutos kauppakeskus ympäristössä on ollut valtava ja kuitenkin samaan aikaan ei niin vaikuttava. Monet arkiset työtehtävät, jotka työllistivät itseäni merkittävästi ennen näitä poikkeuksellisia aikoja, ovat tämän kriisin myötä selkeästi jääneet hyvin vähiin. Tällaisia ovat esimerkiksi erilaiset vuokralaisten avustamiset ja heiltä tulevat palvelupyynnöt. Ympäristö on kokenut myös valtavan muutoksen, kun ihmiset ovat loistaneet poissaolollaan ja ympäristö on hiljentynyt.

Näkyvin muutos on kuitenkin hygienian lisääntyminen. Käsidesejä on ilmestynyt liikkeiden sisäänkäynneille ja kassoille. Ihmiset suojaavat itseään niin käsinein kuin hengityssuojaimien avulla. Kassahenkilöstöä suojataan pleksisuojien ja maskien avulla. Nämä kaikki muutokset näkyvät hyvin selkeästi ympäristössä. Mutta muutos näkyy myös ihmisten käytöksessä, jopa suomalaisten turvaetäisyydet ovat kasvaneet entisestään ja meidän henkilökohtaisesta tilasta on tullut entistä laajempi. Myös yhteisten työvälineiden osalta hygienia on lisääntynyt merkittävästi ja olemme pyrkineet myös keskuudessamme jatkuvasti muistuttamaan käsienpesun tärkeydestä ja huomion kiinnittämisestä turvalliseen työskentelyyn haastavassa ympäristössä.

Muutokset eivät kuitenkaan ole tarkoittaneet tehtävien vähentymistä. Päinvastoin - kriisin myötä olemme joutuneet oppimaan reagoimaan muuttuviin tilanteisiin hyvinkin lyhyellä varoistusajalla. Milloin joukkoliikenteessä on tapahtunut nopeita vähennyksiä tai aikataulumuutoksia, milloin liikkeiden aukioloajat ovat supistuneet merkittävästi ja milloin laajentuneet, on huomioitava poikkeavat liikkumisjärjestelyt, turvavälit ja ihmismassat jne. Tällaiset muutokset vaikuttavat meidän työympäristössä todella monella tapaa toimintaamme ja muutosten pitää tapahtua sujuvasti ja joustavasti.

Olemme myös joutuneet paljon pohtimaan sekä asiakkaan kanssa että globaalisti, kauppakeskusympäristössä tapahtuvaa rikollisuutta ja häiriökäyttäytymistä. Tilastojemme mukaan hallitsevat poikkeusolosuhteet eivät ole vähentäneet toimenpiteittemme määrää. Toisaalta vaikka häiriökäyttäytyminen ja rikosten määrä ovat suhteellisesti asiakasmääriin nähden lisääntyneet, niin todennäköisesti kriisi on tuonut entistä selkeämmin esiin kauppakeskusympäristössä vallitsevan rikollisuuden ja siihen liittyvät lieveilmiöt. Normaaleissa olosuhteissa iso osa tästä hukkuisi isoon massaan näkymättömiin.

Kaikista ikävistäkin huomioista huolimatta tällä hetkellä tilanne näyttää valoisalta, kun kauppakeskuksen liikkeet ovat alkaneet taas avaamaan oviaan asiakkaille ja samaan aikaan myös asiakasvirrat ovat lähteneet kasvamaan. Paluuta normaaliin ei kuitenkaan vielä vähään aikaan taida olla edessä, mutta ainakin askeleita sitä kohti on lähdetty ottamaan.