Securitas pahoittelee tapahtunutta kuolemantapausta

Securitas pitää Espoossa kauppakeskus Iso Omenassa tapahtunutta henkilön menehtymistä kiinnioton yhteydessä vakavana ja järkyttävänä tapahtumana. Ymmärrämme sen koskettaneen ihmisiä laajasti ja pahoittelemme tapahtumaa. Otamme osaa menehtyneen henkilön omaisten ja ystävien suruun.

08 tammikuuta 2023 14:50

Poliisi tutkii asiaa ja tiedottanee lisää asiasta tutkinnan edetessä. Annamme tutkinnalle työrauhan sekä autamme sitä kaikin tavoin. Tässä vaiheessa sisäinen selvitys liittyy siihen, että kaikki asiaan liittyvät seikat ja tiedot ovat viranomaisten käytettävissä. Sen vuoksi sekä salassapitovelvollisuuden takia pidättäydymme tapauksen yksityiskohtaisesta kommentoinnista.

Tapahtuman sisäiset jälkihoitotoimet on käynnistetty, joissa mukana on myös yhtiön työterveyslääkäri.

Vartijan ja järjestyksenvalvojan tehtäviin liittyvä oikeutettujen voimakeinojen käyttö ja sen tapauskohtainen sallittavuus määritellään lainsäädännössä. Väkivallan uhkaan ja voimankäyttöön liittyvä yhtiön ohjeistus ja prosessit ovat rakennettu lainsäädännön sekä yhtiön arvojen ja eettisten ohjeiden pohjalta.

Meillä kaikki väkivallan uhkaraportit ja voimankäyttöilmoitukset käydään läpi. Sisäinen tutkinta käynnistetään tapauksista, joissa kiinniotetun ja/tai työntekijämme terveyden ja/tai oikeusturvan takia asiaa on syytä selvittää lisää.

Voimankäyttötilastot on julkaistu vuosikatsauksissamme Vuosikatsaukset (securitas.fi). Vuoden 2022 luvut julkaistaan lähiaikoina.

Alustavan kuolinsyyn tutkinnan mukaan kuolemansyy ei ollut tukehtuminen. Lue lisää poliisin tiedotteesta.