Laatukorun ryöstäjät kiinniottaneet vartijat palkittiin

22. tammikuuta 2015

Securitaksen pääkonttorilla järjestettiin palkitsemistilaisuus koruliike Laatukoru Oy:n ryöstäjät kiinniottaneille vartijoille.

Tilaisuudessa varatoimitusjohtaja Esa Oksanen ja vartijoiden esimies, Citypatrol-yksikön päällikkö Jan Eriksson pitivät kiitospuheet vartijoille yrityksen puolesta, kiittäen esimerkillisestä toiminnasta ja asiakkaan merkittävän omaisuuden pelastamisesta. Vartijat palkittiin henkilökohtaisella lahjalla.

Vartijat kävivät tilaisuudessa läpi jännittävän päivän tapahtumasarjaa

Citypatrol-yksikön vartijat Jarkko ja Henri saivat perjantaina 9.1 aamupäivällä Laatukoru-myymälästä hälytyksen. Vartijamme kiirehtivät liikkeeseen ja soittivat myymälän tuulikaapissa ovikelloa päästäkseen sisään. Monissa keskustan koruliikkeissä on turvallisuussyistä ovikello, jolloin myyjä voi kontrolloida sisään tulevat asiakkaat.

Tuulikaapista vartijat huomasivat toisen myyjän makaavan maassa ja tämän jalkojen pilkottavan tiskin takaa. – Ensimmäinen ajatus oli, että myyjä on saanut sairauskohtauksen ja tuupertunut lattialle, Henri kertoo. Vartijat havaitsivat kuitenkin nopeasti, että tilanne liikkeessä ei ollut normaali ja vaikka myyjä kuuli ovikellon, hän ei avannut ovea. Miehet perääntyivät nopeasti ulos. Liikkeessä oli myyjien lisäksi kaksi rähjäisesti pukeutunutta miestä.

– Aika nopeasti tajuttiin, että liikkeessä on ryöstö käynnissä ja peräännyttiin nopeasti ulkopuolelle, Henri ja Jarkko toteavat.
Ulkona vartijat soittivat välittömästi hätäkeskukseen ja pyysivät paikalle sekä poliisin että ambulanssin. Henri hälytti paikalle myös lähellä olevat Securitaksen vartijat.

Kutsuun vastasi ryöstöpaikkaa lähinnä ollut vartijamme Topi, joka ryöstäjien tuntomerkit saatuaan lähti kohti Pohjoisesplanadia kauppakeskus Forumin suunnasta. – Kyllä siinä vähän pulssi nousi, kun tajusi, että kavereilla on varmasti myös ase. Mutta yllättävän rauhallisena sitä pysyi, Henri ja Topi kommentoivat takaa-ajotilannetta. Neuvokkaasti vartijat ”pussittivat” varkaat lähestyen heitä eri suunnista ja varsinainen kiinniotto tapahtui koruliikkeen lähellä Pohjoisesplanadilla. Henri ja Topi pistivät ryöstäjille käsiraudat ja vahtivat, että reppu, jossa ryöstösaalis oli, pysyi turvassa. Poliisi vei ryöstäjät säilöön odottamaan oikeudenkäyntiä ja palautti ryöstösaaliin liikkeeseen. Poliisit kiittivät vartijoita erinomaisesta työstä.

Ryöstösaaliin arvo oli huomattava.